Bokus går ihop med Akademibokhandeln på nätet
Bolagens internet- och storkundsförsäljning läggs nu i Bokus AB, som byter namn till Akademibokhandeln Bokus AB. – Vi måste kraftsamla för att bli starkare. Vi har lite olika inriktningar och tillsammans blir det väldigt bra. Akademibokhandeln har hela sortimentsbredden, kunnandet om böcker och möjlighet att få tag i väldigt svåra böcker medan Bokus står för låga priser och snabba leveranser, säger Anders Ringnér, vd för Akademibokhandeln Bokus. Målsättningen är att det nya bolaget ska sälja böcker på nätet för drygt 300 miljoner kronor per år. Under hösten kommer utbudet att utökas med en stor mängd fler titlar på tyska, norska, danska och finska. Den nya nätbokhandeln kommer att utöka exporten av böcker till ett tjugotal länder. – Det finns många utlandssvenskar som vill ha böcker. Till exempel finns det 40 000 svenskar i London. Svenska fackböcker beställs även av universitet och högskolor i andra länder, säger Anders Ringnér. Bokus har en lång historia på nätet. Bolaget startades 1997 på initiativ av Kajsa Leander och Ernst Malmsten. Året därpå köpte KF Media bolaget. Bokus har haft egna butiker i flera länder, sålt cd-skrivor och haft tyska Bertelsmann som delägare. Sedan 2002 är Bokus helägt av KF Media och säljer enbart böcker.