Handlare lurades på 100 000 kronor
Magnus Johansson driver själv sin modebutik i Stockholmsområdet. Det var i maj som telefonen började ringa, berättar han. - Det var när jag hade som mest att göra inför sommarförsäljningen. Företaget ringde och det lät som att vi haft kontakt tidigare. Ett samtal kunde börja så här: "Hej Magnus, det är XX på Din Företagsdel. Jag ska bara kolla så att alla uppgifter fortfarande stämmer". Magnus Johansson berättar att han tackade nej, men att han då fick höra att han inte kunde dra sig ur så sent. Han skulle ha tackat nej redan förra året. Företaget erbjöd sig i stället att faxa en avbokning för nästa år. Magnus fick faxet, skrev under och faxade tillbaka. I efterhand visade det sig att avbokningen också var en orderbekräftelse för i år, men då var det för sent. De fakturor som hade kommit från Din Företagsdel var redan betalade. Flera bolag med likartade namn har ringt Magnus Johansson. - Jag tycker att det här är så pinsamt, att jag som har en egen butik och som har flera års erfarenhet ska luras av något sånt här. Jag förstår dem som inte anmäler. Fotnot: Magnus Johansson heter egentligen någonting annat.