23948sdkhjf

Satsningar ger resultat

En tredjedel av färghandelns årsförsäljning sker under semesterperioden. Även för järn- och bygghandeln liksom sport- och fritidshandeln är sommarmånaderna juni, juli och augusti de viktigaste ur försäljningssynpunkt. Till skillnad från leksaks-, guldsmeds- och bokhandeln som sätter sitt hopp till den stundande julhandeln.

Årets sommarförsäljning verkar inte ha gjort någon bransch besviken. Orsakerna är många: vädret har inte lockat enbart till lata dagar vid stranden. Skatteåterbäringarna i juni och augusti innebar för en stor grupp konsumenter totalt nära 21 miljarder kronor i extra påfyllning i plånböckerna. Terrordåden och -hoten i världen får många att välja att semestra på hemmaplan i stället. De låga räntorna ger hushållen mer utrymme för konsumtion. Den låga kronkursen har avskräckt många från att köpa resor till utlandet. Den billiga kronan har ytterligare en positiv effekt för handeln. Fler och fler utländska turister har hittat till Sverige och vårt tidigare dyrstämplade land har blivit överkomligt för många besökare. Något som inte bara kommer hotell och restauranger till godo utan också ger klirr i kassorna i butikerna. För shoppingturismen är alltjämt viktig för handeln. Enligt beräkningar som bygger på Turistdelegationens definitioner svarar shoppingturismen för 40 miljarder kronor årligen. Men enligt Turismens Utredningsinstitut lyfter nivån för shoppingturismen till 100-miljardersnivån när de i stället tittar på flödena över kommungränserna. Ungefär hälften svarar inhemska turister för och lika mycket de utländska. En mycket viktig del av kakan är gränshandeln som i år spås bli större än någonsin. Exempelvis i Strömstadsregionen där det har satsats rejält på ny- och utbyggda köpcentrum som tar hand om köpglada norrmän. Regering och riksdag har beslutat att satsa på att ge Sverige hög attraktionskraft som turistland. Och turistnäringen och handeln som tidigare i hög grad har arbetat var för sig har börjat samarbeta på ett betydligt bättre sätt. Man ser fler och fler goda exempel på turistsatsningar där både de traditionella turistmålen och handeln står som avsändare. Det bådar gott för framtiden. Handeln kan nog redan börja se fram emot sommaren 2006.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094