Tio gånger pengarna är hans modell
För sex och ett halvt år sedan kom han till ett förlustbolag som omsatte 75 miljoner på den nordiska marknaden. Sex år senare är bolagets omsättning uppe i 800 miljoner, och lönsamheten är mycket god. När Nils Mikkelsen tillträdde som Nordenchef på Esprit hade varumärket gått från att på 70- och 80-talen ha varit innovativt och hippt till väldigt politiskt korrekt under 90-talet. Företaget hade dessutom tappat fokus på det viktigaste, nämligen bra produkter till pris som kunderna ville betala. En kraftig omstrukturering gjordes. I dag är Espritbutikerna i hela världen lika, även om de för olika delar av sortimentet, och all design görs vid huvudkontoret i Düsseldorf. Där finns teknisk support, och där sätts ramarna för butikskoncepten. På de olika marknaderna finns showroom och säljare. – När jag kom till Esprit arbetade företaget fortfarande traditionellt, med två kollektioner om året. Säljarna pushade ut varorna till butiker som köpte in vad de trodde skulle gå bra, och sedan var det bara att vänta och se hur det hade gått. Mycket gick på rea, berättar Niels Mikkelsen. Sänkte priserna 20 procent Esprits strategi blev att öka antalet kollektioner till tolv per år, att etablera ett starkare samarbete med varje butik, och att höja kvalitet och passform. Samtidigt sänktes priserna med omkring 20 procent. Dessutom delades varorna in i elva produktområden, som alla är självständiga enheter. Produkterna distribueras både genom egna butiker och franchisebutiker samt genom redan befintliga butiker som vill sälja Esprits kläder, skor, väskor och annat. – Samarbetet med kunderna är intensivt, säljarna från alla våra produktområden träffar sina kunder varje månad. Det gör att vi också snabbt får reda på vad som säljer bra och vad som inte fungerar på varje försäljningsställe. Udda varor reas snabbt. Strategin har uppenbarligen gått hem, med tanke på den tiodubblering av omsättningen som har skett sedan Niels Mikkelsen gjorde entré. Kanske beror framgången på att han med sin idrottsbakgrund är envist målfokuserad. Som ung spelade han både badminton och tennis på elitnivå. Via sporten rekryterades han till Nike och han arbetade många år i sportbranschen innan han rekryterades till leksaksföretaget Brio. – Det var en annorlunda värld. Brio hade stor grossistverksamhet och snart längtade jag tillbaka till en mer rörlig bransch som sport eller mode. Efter en tid började jag på modeföretaget Inwear innan jag rekryterades till Esprit. Svenskarna blir ställda Som vd för Esprit Norden har Niels Mikkelsen även ansvar för Baltikum. Han är stationerad i Köpenhamn, men reser ständigt runt för att hålla koll och peppa. Han förklarar att svenskarna ofta blir ställda av hans raka budskap. – Jag får ibland tala om för folk att resultaten inte duger och vad de behöver ändra på för att tjäna mer pengar. Svenskar är inte vana vid det.