23948sdkhjf

Reorna på väg bort

Välplanerade vårkollektioner med mindre volymer och nya strategier från klädhandeln. Det är receptet för att få bort de stora reorna som tidigare varit konsumenternas nöje.

I en artikel i Svenska Dagbladet Näringsliv säger Roger Kylberg, vd för RNB Portwear retail, att han tror att reorna är på väg att försvinna helt och istället ersättas av outletbutiker med ständigt lägre priser. Tidningen skriver att hela klädbranschen köper in mindre sortiment och att man också gör inköp lite mer kontinuerligt, beroende på hur en kollektion slår. Under 1990-talet var reorna väldigt stora, handeln låg på stora lager. I dag går handeln mot mycket lägre volymer. Enligt artikeln har H&M i dag ett lager som är 1 procent större än förra året, trots att kedjan haft en ökning av antal butiker på 13 procent under perioden. Under förra året var ökningen av lager 34 procent vid samma tidpunkt. …eller här för att stanna Butikerna ser reorna som en möjlighet att marknadsföra sig och att öka försäljningen på varor till normalpris. Det skriver Dagens Industri i dag. Reorna på Åhléns, NK och JC pågår för fullt. Butikernas chefer säger till tidningen att rean är en möjlighet att öka försäljningen och att man ser rean som en marknadsföringsåtgärd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093