Fönstershoppa – en källa till inspiration
Men emellanåt uppstår frågor om de svenska lagarna: Varför måste man lagstifta om prismärkning i skyltfönster? Prisinformationslagen, som började gälla den första oktober 2004, är en ramlag som gäller alla varor och tjänster. Och den detaljstyrs nu av Konsumentverkets nya föreskrifter som träder i kraft vid halvårsskiftet. Och här sägs klart och tydligt att alla varor i ett skyltfönster måste ha prisinformation. I många sydeuropeiska länder fungerar skyltfönstren som butikens enda exponeringsplats. Här finns exempelvis hela sortimentet av skor i prydliga rader, inne i själva butiken finns bara kartonger med skor att prova i olika storlekar samt kassadisken. Och här spelar naturligtvis priset i skyltfönstret en avgörande roll för den shoppande konsumenten. Men sådana butiker existerar knappt i Sverige. Det är få kunder i dag som ägnar sig åt fönstershopping. Man väljer inte vad man ska köpa genom att studera skyltfönster. Det lilla urvalet av varor i fönstret fungerar snarare som inspirations- eller informationskällor om vilket sortiment butiken tillhandahåller. Det är inne i butiken som kunden tar det slutliga köpbeslutet. Och här ska finnas - och finns till 100 procent - priset på varje vara. Många kunder tycker säkert att det är bra med priser på varorna i skylfönstret. Men att tillgodose dessa behov borde snarare vara upp till varje butik att lösa av konkurrensskäl än på grund av lagstiftningen. Det måste finnas andra frågor som för konsumenterna är betydligt mer angeläget att de finns reglerade i Svea rikes lag än en prisskylt i ett skyltfönster.