Glidning kan bli framgång eller fall
Med utgångspunkt i kärleken till Indien och den indiska kulturen har familjen Thambert på senare år breddat Indiska till att omfatta både ett hälsokoncept och ett snabbmatskoncept som lanseras i höst. - Egentligen har Indiska ända sedan starten 1901 varit ett livsstilsföretag med ständigt pågående branschglidning, säger företagets vd Anders Thambert. Indien runt hörnet Indiska vill locka alla som gillar indisk stil och kultur. Sortimentet, som skiljer sig mellan de olika butikerna, består av färgrikt indiskinspirerat mode, hemtextilier och inredningsdetaljer med starkt indiskt uttryck samt indiska kryddor och ayurvediska skönhetsmedel. I en del butiker säljs också både äldre och nytillverkade indiska möbler. Med det ayurvediska hälsocentret Zence på Östermalm i Stockholm tog Indiska för ett par år sedan ett större kliv över till skönhets- och välbefinnandesektorn. På Zence erbjuds kurser i yoga, och där ges skönhets-och hälsobefrämjande behandlingar efter den indiska hälsoläran ayurvedas principer. - Zence är ett exempel på hur vi utvecklar nya koncept inom Indiska, som så småningom kan bli självständiga enheter. Ett annat koncept är te- och snabbmatkedjan Hurry Curry, som öppnar sin första enhet i Stockholm i höst, berättar Anders Thambert. Möta kundbehov Magnus Ohlsson , vd för Detaljhandelsinstitutet, menar att branschglidning måste möta genuina kundbehov för att lyckas. - Livsstilskoncept är svåra, eftersom de ofta bygger på trender som visar sig flyktiga. Det kan vara en förklaring till att NK:s omtalade satsning B'tween inte gått så bra. Projektet B'tween startade för knappt två år sedan. I ett samarbete mellan Retail and Brands och Telia skapades en avdelning för tonåringar. Där skulle man sälja kläder och mobiltelefoner i samma miljö. Den sista februari drog sig Telia ur samarbetet. Uppfyllde inte förväntningar - Försäljningen nådde inte upp till förväntningarna. Dock uppfyllde intresset och antal besökare de uppsatta målen. Att visa Telia i en ungdomlig miljö har enligt vår bedömning stärkt varumärket. Vi fortsätter att ha en dialog med RNB för att eventuellt hitta andra samarbetsformer, säger Telias pressansvarige Håkan Ström Framgång ingen självklarhet Magnus Ohlsson ser inte kombinationen mobiltelefoner och märkeskläder som någon självklart lyckad branschglidning: - Att både kläder och mobiler står högt upp på ungdomars önskelistor är ingen tillräckligt stark koppling, konstaterar han.