Clas Ohlson ökade 18 %
Det visar Clas Ohlsons bokslutskommuniké för perioden den 1 maj 2004 till den 30 april 2005. Sammanlagt uppgick försäljningen till 2 954,8 miljoner kronor, att jämföra med 2 509,5 miljoner kronor år 2004. Av den summan stod butiksförsäljningen för 2 835,4 miljoner kronor och postorder och internetförsäljningen stod för 119,4 miljoner kronor. Enligt ett pressmeddelande låg resultatet efter skatt på 305,3 miljoner kronor, att jämföra med 260,9 miljoner kronor. Försäljningen under maj låg på 228,9 miljoner kronor, en ökning med 25 procent jämfört med maj förra året. En orsak till ökningen kan vara att ytterligare nio Clas Ohlson-butiker har öppnat sedan maj 2004. Tidigare i år har fixarkedjan uppgett att man hoppas fördubbla antalet butiker de närmaste åren. Man vill också etablera sig i ytterligare länder.