Det är tweensen som bestämmer
8-12-åringarna som befinner sig mellan barndom och tonår, "tweens" efter engels-ka "between", har ett starkt inflytande över hela familjens konsumtion. Prylintresserade men kritiska Tweens är mycket intresserade av prylar, men är samtidigt kritiska konsumenter som ser igenom reklambudskap. De är sociala och familjeinriktade. Trots att de har intensiva kamratkontakter gillar de allra bäst att mysa med och mamma och pappa i tv-soffan på fredagskvällarna. Det visar en studie som omfattar 650 barn födda mellan 1992 och 1994 från hela Sverige och utförts av undersökningsföretaget United Minds. Enligt Marie Söderqvist, vd för United Minds, är det tre faktorer som ger 8-12-åringar makt. - Mammorna arbetar, vilket gör att barnen ofta är lämnade att styra sig själva. De bestämmer vad de ska äta, om de ska sminka sig och när det är godisdags. En annan viktig faktor är att tweens är tekniskt orädda. När föräldrarna ska ladda ned en ny ringsignal till sin mobiltelefon, får sonen eller dottern rycka in. Gott om fickpengar Dagens barn har gott om fickpengar, men de inga direkta krav på sig att hushålla med dem. Flickornas pengar går till godis, tidningar, smink och småsaker. Killarna köper godis och spel. De får extra pengar till prylar, kläder och bio. - Visst kan man säga att de är bortskämda, men jag ser ändå utvecklingen som övervägande positiv. De här barnen är trygga, de har bra självkänsla och goda relationer till föräldrar, kamrater och lärare, säger Marie Söderqvist. Svårflörtade konsumenter Hon menar att 8-12-åringar är en intressant, men mycket svårflörtad konsumentgrupp. De har bra koll på vad olika varumärken står för, samtidigt som de är fria i förhållande till varumärkena. Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 5.