Möbelhuset Natuzzi öppnar i Sverige
500 kvadratmeter butiksyta på det exklusiva shoppingstråket Biblioteksgatan mitt i centrala Stockholm ska skapa ett starkt varumärke. Natuzzi är redan världens största producent av lädersoffor och Italiens största möbelföretag. – I dag har Natuzzi cirka 1 procent av möbelmarknaden i Sverige. Vi ska tredubbla den andelen på tre år, säger företagets nordiske vd Bo Lippert-Larsen självsäkert. Expanderar i Norden Den anrika designjätten grundades redan 1959 och har sedan länge 12 så kallade ”shop in shops” där Natuzzi-möbler säljs runt om i Sverige. Innan 2005 års utgång ska man dock ha öppnat ytterligare två konceptbutiker i Stockholmsområdet och under nästa år planerar man att öppna en i Göteborg. I Danmark finns två konceptbutiker och ett tredje kommer att läggas till listan i augusti. – Vi måste synas och skapa oss ett lika starkt ”brand” i Sverige som vi har i övriga Europa, säger Bo Lippert-Larsen. Natuzzis målgrupp sträcker sig till alla svenskar mellan 25 och 50 år. Därför vill man finnas i mixade miljöer som citylägen, köpcentrum och som shop in shops. Bo Lippert-Larsen anser att Natuzzis styrka är att man kombinerar den italienska designen med 40 års tradition och lyckas hålla ett sortiment till mellanklasspriser. – Vi vill göra lyxkänslan betalbar, säger han.