Handlare hoppas på ökad e-handel
– Jag trodde nog att fler hade upptäckt internet som en handelsplats, och inte bara som ett skyltfönster, säger Anders Tillander, chef för avdelningen Marknad och erbjudande företag, på Telia Sonera. Telia har i en delrapport frågat 154 representanter för 143 handelsföretag om bland annat kundservice. Där framgår att 29 procent av handlarna tror på en markant ökad e-handel. Samtidigt visar det sig dock att 27 procent inte har någon försäljning på webbplatsen, och att 8 procent inte ens har någon webbplats. - Jag tror att det både är en generations- och säkerhetsfråga. Man är som konsument osäker inför att lämna ut kreditkortsnummer till exempel. Säkerheten knäckfråga Anders Tillander fascineras över att konsumenter anser det så mycket säkrare att lämna över sitt kreditkort till främmande människor i till exempel affärer, taxibilar och re-stauranger. - De kan ju göra vad de vill med det kortet. Men i dag krypteras all information som går via nätet, och det krävs enorma datakapaciteter för att bryta den formen av kodning, säger han. Rätt varor på webben En av de viktigaste frågorna som handelsföretagen måste fråga sig, enligt Anders Tillander, är vilka produkter de ska sälja över internet. - Jag tror inte på att sälja hela utbudet. Allt som är elektroniskt passar väldigt bra. Sedan är det viktigt att det är varor som man känner igen, och som kunden har en relation till. Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 5.