23948sdkhjf

Wanted: Ökad satsning på hälsa i butik

Livsmedelshandeln kan bidra till att få ned ohälsotalen. Produktutvecklingen av hälsosamma erbjudanden är för långsam och det saknas ställningstagande som hjälper kunderna att må bättre.

I februari publicerade Folkhälsan och Livsmedelsverket ett underlag till en plan från regeringen hur man ska minska ohälsan. Målsättningarna är lätta att haka på i aktiviteter och budskap från detaljhandeln: ökad konsumtion av mörkt grovt bröd, frukt och grönt med 50 procent samt minskad godis- och läskkonsumtion med 50 procent. Dubbla budskap försvårar Varför lever inte livsmedelsdetaljhandeln som man lär? Med ena handen delar man ut frukt till skolbarn och med den andra säljer man läskedrycker och godis vid lättillgängliga platser i butikerna. I England har detaljhandelskedjan Tesco tagit bort lockande produkter som läsk och godis från placeringen vid kassorna och ställt dem betydligt längre bak i butiken för att underlätta hälsosamma val. Detta kostar naturligtvis på – marginalerna på godis är oftast högre än de på frukt och grönt. Produktutveckling på efterkälken Ska konsumenten kunna göra förändringar behövs produktutveckling som underlättar att äta hälsosamt. Livsmedelskoncernen Cerealia satsar, tillsammans med Operakällaren, på 100 butiker i Sverige för att erbjuda färdigmat. Det är ett steg i rätt riktning men det behövs flera liknande satsningar. Framförallt i livsmedelshandeln och i butiker som säljer fast food. I amerikanska snabbköp kan man köpa uppskurna jordgubbar, ananas och äpplen att äta direkt. Något som saknas i Sverige. Samma sak gäller gott grovt bröd och varianter av färdiga smörgåsar med fyllning. Ska man ha riktigt gott mörkt bröd måste man gå till specialaffärer. I livsmedelsbutikernas bake off finns det inget mörkt grovt bröd utan socker. Varför har vi inte motsvarigheten till magra danska smörebröd? Det går att sätta samman kosten så att man blir smartare och ökar hjärnkapaciteten, får energi och styrka, blir smalare och ökar självkänslan. Men kunskapen om hur är låg – och det är här det behövs insatser i form av information och erbjudanden av produkter som sammantaget befrämjar hälsan. Några förslag till livsmedelsproducenter/detaljhandel: – Produktutveckla betydligt mera och skapa internationell efterfrågan – Underlätta för konsumenten att enkelt sätta samman produkter som utgör en hälsosam och njutbar måltid. – Informera om varför man ska välja den ena produkten framför den andra. – Stimulera konsumenterna att testa nyttigt och gott genom nya erbjudanden som underlättar matlagningen. – Använd upplevelser i butik som stöd för nyttiga/goda erbjudanden. Helene Broman är konsult inom affärskoncept med inriktning på hälsa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062