23948sdkhjf

Utbudet krymper när kedjorna växer

Det blir mindre utbud och fler egna märkesvaror i handeln.

Konsumenternas önskningar styr mindre och handlarna väljer att sälja produkter där de får bra avtal med leverantörerna. Det skriver Svenska Dagbladet Näringsliv i dag. Enligt tidningen har Ica sagt upp samtliga sina leverantörer för att pressa priserna och kunna byta ut dem som inte tillgodoser Icas krav. Bland annat har Glass Bolagets GB Big Pack försvunnit ur glassdiskarna hos Ica och nu försvinner snart Torsåsens kyckling från Ica. Enligt SvD har Ica 48,8 procent av den svenska dagligvarumarknaden, Coop står för 23,0 procent, Axfood för 22,5, Bergendahls för 3,8 procent och de realtivt nya spelarna Lidl och Willy:s står för 1,9 procent. Enligt artikeln hotas leverantörerna med att kedjorna vänder sig till andra leverantörer om de inte uppfyller vissa krav, och i vissa fall är kraven orimliga. Livsmedelskedjorna försvarar sig med att de måste möta kundernas efterfrågan på låga priser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08