23948sdkhjf

Tuff konkurrens ger lägre matpriser

På ett och ett halvt år har Sverige fått mer än 100 nya lågprisbutiker. Effekten är att priserna nu har börjat att sjunka, visar en kartläggning som Svenska Dagbladet gjort.

På 17 månader har kedjorna Lidl, Netto och Willys öppnat sammanlagt 108 nya butiker (övriga kedjor och koncept ingår inte i kartläggningen) i Sverige. Nu börjar den nya konkurrensen också att kunna avläsas på prislapparna. Enligt detaljhandelsindex sjönk priserna på dagligvaror både under mars och april (med 0,6 respektive 0,8 procent). Svensk Dagligvaruhandels vd, Thomas Svaton, tror att lågprisetableringarna kommer att fortsätta. Med nya kedjor och en total andel på cirka 15 procent för lågprisaktörerna. – Det är inte alls orealistiskt att Lidl bygger uppemot 200 butiker, och Netto vet jag inte alls var de landar, säger han till SvD. Agneta Dreber , vd för Livsmedelsföretagen, är splittrad i sin syn på utvecklingen som bland annat betyder ökat fokus på egna varumärken. Märken som för hennes medlemmar innebär både konkurrens och möjligheter till ny produktion. – Vi är oroade. Många av lågprisbutikerna bygger helt och hållet på att sälja sina egna varumärken, och Lidl importerar större delen av sitt sortiment. Vi tycker att det är viktigt att den svenska livsmedelsindustrin kan ha bra villkor, säger Dreber till SvD.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063