Knack, knack, knack...
Handeln hotas inte – den förändras. Och det går fort framåt nu. Min dotter Frida är 13 år. I hennes huvud ser det ut så här: Hon vill besöka vissa butiker – kläd- och skobutiker framför allt, men alla andra inköp kan göras via nätet. Hon kan jämföra priser och service bättre på nätet. Hon kan få en helt annan relation med företaget där eftersom hon är 13 år och gärna kommunicerar via e-post. Hon behöver inte stå i kö på nätet. Hon får all fakta om produkterna lätt överskådligt där. Ibland kan hon mer än personalen i fysiska butiker eftersom hon ofta kan få mer fakta på nätet än i den fysiska butiken. Hon verkar inte uppskatta personlig service så mycket som jag gör. Hon vill inte passa tider. Sanningen är att hon är framtidens konsument. Det finns egentligen bara ett problem i hennes huvud – det går inte att ta i varorna. Det löser hon och hennes kompisar genom att gå till en butik och titta där och sedan gå hem och köpa på internet i den butik som har bäst erbjudande. Visst blir man arg. Visst är det ojuste. Men det är så den nya generationen konsumenter fungerar. Och hur löser man det här i framtiden för en generation som inte ser internet som något fantastiskt, utan som något som alltid funnits. Man vänder kappan efter vinden såklart. Man blir opportunist såklart. Man startar en butik på nätet som komplement till den fysiska butiken. I den fysiska butiken skapar man relationerna som sedan kan fortsätta på nätet. Det är så och bara så du får en livslång relation med hennes plånbok. Stefan Ekberg Författare till 100 sidor om att starta, driva och marknadsföra en butik på nätet