Stockholmshandeln ökar mindre
Mätt i löpande priser ökade den svenska detaljhandeln sin omsättning med 3,8 procent 2004. I Stockholm stannade ökningen på 1,9 procent. Det är tredje året i rad som utvecklingen i Stockholm är sämre än i övriga landet. Enligt Rolf Bengtsson, regionchef för Svensk Handel i Stockholm beror skillnaderna på att den ekonomiska utvecklingen varit långsammare i Stockholm. – Lönenivån är densamma som i resten av landet, men kostnaderna är högre för stockholmare, säger Rolf Bengtsson. Fjolårets vinnare bland detaljhandlarna i Stockholm finns i Kista Galleria som totalrenoverades 2003. Där ökade omsättningen med 15,4 procent. Thomas Hellström på företaget Nordplan, som gjort kartläggningen åt Svensk Handel, ser en tydlig trend när det gäller tillväxt. – Störst vinner. Det är ett tydligt mönster att de senaste miljardinvesteringarna drar mest folk, säger han. Men Hellström varnar också för att det mönstret kan komma att brytas i framtiden: – På några års sikt kan det komma en reaktion mot likriktningen. Vinnarna blir då de handelsområden so är lite mer speciella. Likriktningen inom detaljhandeln är antagligen också en förklaring till att Stockholm inte ökar lika mycket som landsorten. När samma kedjor också finns i Örebro, Västerås och Jönköping lockas inte lika många besökare av handeln i huvudstaden. Men det finns hopp för den som vågar vara lite annorlunda. – Just i Stockholm finns förutsättningar för att kunna lyckas med lite mer speciella handelskoncept, säger Thomas Hellström.