23948sdkhjf

Invandrare utan relation till svenska varumärken

1,8 miljoner av Sveriges invånare har invandrarbakgrund. De har fört med sig en stark matkultur. Men Amjad Aloul, vd för Crossborder Communication, förundras över hur lite svenska matproducenter och dagligvarukedjor bryr sig om invandrares preferenser.

- Laroc, Cortas, Durra, Bab Mansour, och Caffe Najjar är stora varumärken bland 350 000 invandrare från Mellanöstern. De flesta svenskar aldrig hört talas om dem, eftersom svenska butiker med få undantag inte tar in dem. Invandrare har å sin sida ingen relation till de svenska varumärkena, säger Amjad Aloul. Amjad Aloul menar att svenska livsmedelsproducenter missar att fånga in invandrargrupperna. De varken anpassar produkterna eller letar upp rätt kanaler: - 7 000 iranier firade det persiska nyåret nyligen i Solnahallen utanför Stockholm. Där hade Scan kunnat demonstrera lammkorv och kycklingköttbullar som de tagit fram för dem som inte äter fläsk. Tyvärr har de inte tänkt så långt. Introducerar de lammkorv är det för att det blivit trendigt bland svenskar, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095