Urk eller mums?
Urk eller mums? Oavsett vilket så är det kreativt och kul att bryta traditioner och hitta nya kombinationer. Aha-upplevelser skapar ett bubbel i kroppen av äventyrlighet. Sånt kan man ju aldrig få för mycket av. Det lockar kunder. I USA ska man självklart vara värst! Aftonbladets Fredrik Virtanen rapporterade från New York för ett tag sedan om Jones Soda som inför thanksgiving tagit fram kalkonläsk, samt drycker med smak av potatismos, tranbär, ärtstuvning och fruktkaka. 16 000 flaskor per smak sålde slut på mindre än en timme. Enligt LUI handlar det mesta om att den som sticker ut med något galet skapar rubriker och intresse för hela sitt varumärke. Målet kanske inte är att alla ska äta falukorv med lingonsmak (obs, finns inte ännu, men vem vet?), men ju fler gånger det nämns i pressen, desto mer villiga blir vi att köpa vanlig, trist korv. Enligt Coop är just falukorv svenskarnas absoluta favorit på vardagstallriken. Sen kommer köttfärssås, pizza, djupfryst och pasta med ketchup. 85 % av våra måltider tillhör ett av tio i topp-alternativen. Gäsp. Att pasta med ketchup ligger på topplistan tyder på att svenska folket är på väg att få skörbjugg. Men också att vi har annat att göra än att laga mat. Toppen då om livsmedelsindustrin kan piffa upp våra middagar åt oss. Så hur ser framtiden ut? Å ena sidan har vi allt-i-ett-alternativen. Chèvre med honungssmak? Färdigkryddade makaroner? Å andra sidan finns de tokiga nykomlingarna. Mjukost med russin? Chokladinbakade kikärter? Flipp eller flopp är oväsentligt. Även om cola snabbt fick dra in sin vaniljsmakande sörja och att popcorn med kolaöverdrag aldrig blivit någon hit i Sverige skapar fantasin blickfång i butik. Så ett tips till alla handlare är att visserligen ta in några av nykomlingarna, men samtidigt öka lagret med klassiker. Det var oftast bättre förr. Falukorv är kung. Carolin Dahlman Journalist