"Bygg varumärket i butiken"
För Dagens Handel berättar han hur ett detaljhandels-koncept eller ett köpcentrum kan bli ett starkt varumärke. – Reklamkampanjer är dyra. Det är effektivare att använda butiken som medium. Min uppmaning är alltid att se butiker och köpcentrum med kundögon, säger han. Unik metod Envirosell har utvecklat en unik metod att kvantifiera kundbeteenden. Forskarna noterar varje rörelse en kund gör i butiken. – Handlaren känner till allt som sålts - men vi ser också de missade affärerna som beror på dåligt kundfokus. Paco Underhill menar att det bästa sättet att bygga en butiks varumärke är att låta entré, musik, tekniska hjälpmedel, personal, butikslayout och information bilda en helhet som är bekväm och trivsam för kunderna när de handlar. Han menar också att en detaljist som fokuserar på en speciell målgrupp bör kommunicera med sina kunder både genom bra butiker och genom onlinetjänster. Skapa identitet I dag behöver varje shoppingområde skapa sig en identitet. Paco Underhill menar att ägare till köpcentrum inte ska se sig som hyresvärdar, utan som skapare av trivsamma och intressanta handelsplatser. - Hur många tänker på att den verkliga entrén är parkeringsytan? Den är ofta stressande, byggd för bilar, men inte för människan som kör. Inne i köpcentret behövs lugna punkter som gör att shoppande familjer och par inte upplever besöket som jobbigt. Paco Underhill menar att det finns tre typer av vilopunkter. Dels långtidsparkeringen, där man kan sitta och läsa tidningen i en halvtimme medan barnen kan leka av sig, dels en medellång parkering, där man kan titta på folk i tio minuter, och till sist en kortparkering i form av en stol utanför ett omklädningsrum.