Svenskt streetmode erövrar världen
- Vår affärsidé från början var att bli världens bästa streetfashionföretag. Det tar tid att bygga upp något i hela världen, men nu har vi satt grundpålarna för det vi ska göra i framtiden, säger Greger Hagelin, vd för modeföretaget We. När bolaget startade 1999 såg de sex grundarna att det fanns ett gap mellan den vanliga modemarknaden och streetmodet. - Street var bara jeans, kepsar och t-tröjor och kom från antingen hiphopkulturen i New York eller skateboardkulturen i Kalifornien. Vi har själva en bakgrund inom skateboard och skapade något som vi kallade "life after skate". Det har lyckats bra. Bolaget finns i dag i arton länder och kollektionerna säljs överallt i handplockade butiker, inga kedjor. - Det här verksamhetsåret som slutar den sista april kommer vi att ha en omsättning på 110 miljoner kronor, exkluderat verksamheten i USA. Förra året sålde vi för 64 miljoner. Nu ser vi framför allt en internationell expansion. Vi ska till nästa vår öka införsäljningen på den internationella biten med 98 procent.