23948sdkhjf

Svenskt streetmode erövrar världen

Riktig streetware finns bara i små, enskilda butiker. Det hindrar inte att svenska We på sex år har nått en omsättning på 110 miljoner kronor inom segmentet.

- Vår affärsidé från början var att bli världens bästa streetfashionföretag. Det tar tid att bygga upp något i hela världen, men nu har vi satt grundpålarna för det vi ska göra i framtiden, säger Greger Hagelin, vd för modeföretaget We. När bolaget startade 1999 såg de sex grundarna att det fanns ett gap mellan den vanliga modemarknaden och streetmodet. - Street var bara jeans, kepsar och t-tröjor och kom från antingen hiphopkulturen i New York eller skateboardkulturen i Kalifornien. Vi har själva en bakgrund inom skateboard och skapade något som vi kallade "life after skate". Det har lyckats bra. Bolaget finns i dag i arton länder och kollektionerna säljs överallt i handplockade butiker, inga kedjor. - Det här verksamhetsåret som slutar den sista april kommer vi att ha en omsättning på 110 miljoner kronor, exkluderat verksamheten i USA. Förra året sålde vi för 64 miljoner. Nu ser vi framför allt en internationell expansion. Vi ska till nästa vår öka införsäljningen på den internationella biten med 98 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062