Är du redo för feministiska kunder?
PR-kvinnan Alexandra Charles och 1,6 miljonerklubben fick nyligen pris som Årets opinionsbildare för sitt arbete med att synliggöra kvinnohälsofrågor. De 1,6 miljoner kvinnorna över 45 år kräver nu allt mer högljutt att bemötas som läkemedelskonsumenter på samma villkor som normkunden mannen. Annars är den vanligaste jämställdhetsfrämjande konsumtionsmetoden bojkotten. Många tar avstånd från porr och handlar inte ens mjölk i kvartersbutiken med tutt-tidningar. Ett framgångsrikt exempel är kampanjen för porrfria hotell. När ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) lanserade listan på porrfria hotell 2003 svarade branschen ”vi lever i ett fritt samhälle med marknadsekonomi och vi ger kunden vad kunden vill ha”. Nu har allt fler stora hotellnattsköpare, senast mansbastionen Försvaret, beslutat att bo porrfritt under affärsresor. Och plötsligt hör hotellägarna av sig och vill komma med på porrfria listan. I Umeå har kommunens jämställdhetsutskott delat ut diplom till de 65 butiker som inte säljer porrtidningar och i Stockholm har ett feministiskt nätverk fått 65 000 kronor i stöd av regeringen för att kartlägga och marknadsföra videobutiker och affärer som inte säljer porr. Ytterligare en feministisk shoppingmetod är att välja produkter och tjänster som bryter mot de traditionella könsrollerna. Butiken Uni på Söder i Stockholm möter det växande kravet från föräldrar som vägrar att stöpa sina döttrar i rosa och söner i blått. Där har de stora klädkedjorna mycket att lära, kanske hade Lindex kunnat undvika klavertrampet med trekantsbekinis för bebisar om de lyssnat på kunderna. I morgon står den feministiska konsumenten i en kassa nära dig. Är du redo? Jennie Sjögren Journalist och författare till boken Ordination: Vardagsfeminism – Handbok i jämställdhet hemma och på jobbet