23948sdkhjf

Teknik kan göra butik till mötesplats

"Dagligvaruaktörer imiterar varandra" Detaljhandels- forskaren Carina Holmberg på företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet är kritisk mot dagens doft- och sensationslösa dagligvarubutiker. Imitera inte lågpriskoncepten utan ta tekniken till hjälp att göra butikerna till mötesplatser och kunskapskällor, uppmanar hon.

Carina Holmberg menar att handeln har tre uppgifter. Butiken kan vara en mötesplats, en kunskapskälla och en distributionscentral för varor. De två första uppgifterna är sorgligt försummade. - I dag fungerar nästan alla dagligvarubutiker enbart som distributionscentraler. Kunden förutsätter att de butiksanställda inte kan något om mat. Carina Holmberg har själv arbetat inom Coop och har även som forskare tillbringat mycket tid i dagligvaruhandeln. - Dagligvaruaktörer imiterar varandra i en sluten ringdans. De står där med sina hårt styrda barnfamiljsbutiker och missar det som händer runtomkring. Invandrare, singelhushåll, pensionärer - stora kundgrupper passar inte in i koncepten. Övertron på koncept gör att kundmötet tappas bort. Hon menar att handlarens uppgift är att vara problemlösare åt dem som kommer till butiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062