Kunden kan själv
På H&M i trendiga gallerian Bruno på Söder får nu noggrant utvalda second hand-plagg dela salong med de billiga kopiorna från 2005. Stockholms stadsmission kör konceptet "remake", där designers syr om begagnade kläder till unika och personliga skapelser. De coolaste jeansen ska enligt modeoraklen helst inte vara fabriksslitna, utan dem river man sönder själv. Vi befinner oss långt bort från modernismen där alla längtade efter nytillverkat och när science fiction var det hetaste. I framtiden återvinner vi. Eller så struntar vi i det som hänger i tusental i varenda galleria i landet och gör nåt eget i stället. Det blir viktigt att göra något personligt. Färre vill ha det som är färdigt, utan vill själva vara med och skapa. Sätta sin prägel. Därför vill allt fler göra egna t-shirts och sälja i små butiker i SoFo. Acnes jeans skapades av en reklambyrå som på skoj skapade några hundra jeans och sålde till polarna. Ett par extremskidåkare gillade inga mössor i affären, så de började virka egna, och nu är Kask ett stort märke. På Lava i Kulturhuset är det alltid kö för att trycka egna tröjor. Det finns många exempel. Företag som vill hänga med måste erbjuda kunderna ett brett utbud, där man så att säga själv plockar ihop sin måltid bland tallriken. Den som bara serverar dagens rätt överlever inte. Interaktivitet och delaktighet blir allt viktigare – i allt från produktutveckling till reklam. Det går inte att pracka på Den Nya Individen en färdig vara. Satsa hellre på halvfabrikat och kombinationslösningar. Yoghurt som man själv mixar i butik ur olika burkar kanske? Baka-bröd-mix med olika sorters tillbehör att krydda med vid sidan om? Tröjor med broscher och band, fria att placera vart man vill? Släpp loss din fantasi. Så att kunden kan släppa loss sin! Carolin Dahlman Journalist