23948sdkhjf

"Vi ska starta fabrik i Kina"

Bolaget är ett av Europas 500 snabbast växande. Dagens Handel har fått fem minuter med Anders Remius, 57, vd för HL Display.

Din kommentar till er ökning med sexton procent i fjol? - Det är bra i förhållande till utgångsläget. Året innan minskade vi med tre procent, vilket är väldigt ovanligt för oss. Vi brukar öka med minst tjugo procent per år. I snitt har vi gjort det sedan 1982. Hur ser du på tillväxten 2005? - Vi tror på en omsättningsökning på minst tio procent. I Asien växer vi minst det dubbla, men totalt sett påverkar det koncernen ganska lite. Sverige tror vi kommer att gå bra detta år. Marknaden i Skandinavien motsvarade inte era förväntningar i fjol. Varför? - Vi är kända för vår datalist och det blev till slut en belastning för det svenska bolaget. De har gjort ett jättejobb i två år för att omprofilera sig och förra året slutade positivt. Man har blivit mer accepterad som en systemlösare till Ica, KF och non food-sidan. Det här året ser ut att kunna bli lite bättre även i Norge. I Danmark och Finland har vi inga egna säljbolag utan distributörer som vi inte kan påverka. Målet är att ni i slutet av året ska nå en vinstmarginal på tio procent. Samtidigt har ni problem i produktionen. Hur jobbar ni med detta? - Det ena är det vi påbörjat i vår produktionsenhet i Falkenberg, där vi outsourcar jobb inom metallsidan. Men framför allt kan vi göra förbättringar i vår fabrik i Sundsvall, som är vår största produktionsenhet. Det handlar väldigt mycket om ett managementproblem och en inställningsfråga. Man måste kunna byta verktyg och färger snabbare, planera bättre och inte släppa ifrån sig produkter som sedan kommer att reklameras. Vid årsskiftet bytte vi vd i Sundsvall och vi stängde även fabriken under en period och tog in konsulter som jobbar med motivationsfrågor. Hur känsliga är ni för högre råvarupriser? - Vi har inte drabbats så hårt genom att vi har lyckats byta från ett dyrt till ett billigare plastmaterial med samma egenskaper. Därmed har vi kunnat skära ner kostnader på rätt många produkter. Ni kallar er ett globalt nischföretag. Hur ser konkurrensen ut? - Bara i Västeuropa har vi 134 konkurrenter. De flesta av dem konkurrerar med något hörn av vår verksamhet, men det är ingen som är total konkurrent. Hur viktig är den asiatiska marknaden? - Europa är vår riktigt stora marknad. Men vi ser att det tar riktigt bra fart i Asien, även om det är från små nivåer. Vi växte med sextio procent i Asien i fjol och har verksamhet där i sju länder. Hur går det för er i Kina? - Kina är det stora rycket för oss i Asien. Där jobbar vi med bland andra Wal-Mart, Carrefour, 7-Eleven och en stor inhemsk kedja. Vi ska starta fabrik i Kina förhoppningsvis under det här året. Det blir vår första produktionsenhet i Asien. Fabriken ska i första hand förse den asiatiska marknaden med produkter. Den påverkar endast marginellt produktionen i Sverige. Fakta om HL Display och Anders Remius Aktuell: Bolaget har länge rankats som ett av de 500 snabbast växande i Europa. Omsättningen ökade med 16 procent 2004. Ökar nu kraftigt i Asien. Verksamhet: Tillverkning och försäljning av system för pris- och produktinformation samt butiksinredning. Omsättning: 1 311 miljoner kronor (2004). Rörelseresultat: 80,3 miljoner kronor (2004). Eget innehav: 873 724 aktier, 19 800 optioner. Lön: 130 000 i månaden. Karriär: Inköpare på KF. Började 1977 i egen regi att hjälpa butiker att exponera och sälja mer, därefter på HL Display. Vd i bolaget sedan 1982, först som anställd vd och som ägare sedan 1986. Familj: Fru och två döttrar, två barnbarn. Bor: Villa, Tyresö. Handlar: Vivo Strand, Tyresö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094