Ensam är köpstark
Under 2003 konsumerade de varor och tjänster för 93 miljarder kronor. Den nya, unga singeln är på väg att bli handlarens drömkund. - De är absolut inte priskänsliga, utan bekvämlighet är nummer ett, säger Jennie Bäckman omvärldsanalytiker på United Minds, som i en färsk undersökning kartlagt det unga singelskapet.
Hälften av alla hushåll i Sverige utgörs av singlar. Av dessa är närmare 600 000 i åldrarna 25-40 år. Gemensamt för gruppen är dess köpstyrka. Enligt analysföretaget United Minds undersökning finns det saker som singlarna lägger betydligt mer pengar på än vad paren gör: - Kaffe, livsmedel, radio/tv, utemåltider, godis, taxi, lokaltrafik och resor, säger Jennie Bäckman. Med hjälp av en jämförelse mellan 3 000 kontaktannonser från 1960 och 2001, och via en egen intervjubaserad undersökning, kan United Minds i dag måla upp en mer positiva bild av singelskapet än vad fallet har varit tidigare.