Cubus gör reklamoffensiv
Den norska klädkedjan Cubus, som öppnade sina första butiker i Sverige för omkring ett år sedan, tar rikstäckande tv-reklam till hjälp för att bli kända hos allmänheten. Cubus har i dag 15 svenska butiker, och kommer under 2005 att öppna lika många till. - Nu tar vi sats. Vi kommer att lägga ganska mycket pengar på reklam i förhållande till antalet butiker. Vi gör denna offensiv för att vi måste öka kännedomen om vårt varumärke, säger Cubus marknadschef Jens Erik Frugård. Kedjan fördubblar sina reklaminköp jämfört med förra året. Under 2004 annonserade Cubus i lokaltv på de orter där de öppnade. Sifos reklammätningar visar att Cubus under 2004 spenderade 33 miljoner kronor på reklam. I år har Cubus skrivit ett avtal med TV 4 för riksannonsering. I slutet av februari kommer de nya reklamfilmerna att börja visas. - Kläder är en högintresseprodukt, så filmerna kommer att visa produkt och pris, men på ett mjukt och lekfullt sätt. Vår huvudmålgrupp är barnfamiljer, så vi bygger varumärket kring charm och glädje. Vi inriktar oss på att locka mammorna i familjerna, alltså kvinnor mellan 25 och 50 år, eftersom de ofta står för klädinköp både till barnen, sig själva och mannen. I samband med att nya butiker öppnar, kommer Cubus även att stötta med annonser i lokal dagspress. Jens Erik Frugård framhåller att Cubus tagits emot mycket väl på den svenska marknaden. Det är framförallt damkläder som sålt bra. - Vi finns inte i hela Sverige ännu. Norr om Gävle, i Göteborgstrakten och i Malmö har vi inga butiker, så visst är det lite tufft att gå ut med rikstäckande reklam redan nu, men konceptet är starkt och vi planerar en snabb expansion. För att få tillgång till bra butikslägen måste vi bygga ett starkt varumärke. Cubus ägs av Varnergruppen, som också äger Dressmann. De har erfarenhet av att snabbt etablera ett varumärke på den svenska marknaden, även om de denna gång inte tar till samma stilgrepp. - Dressmann är ett tajtare koncept. Dressmannreklamfilmerna har ett mycket maskulint stuk, menar Frugård. En annan skillnad är, att när Dressmann lanserades, fyllde konceptet ett hål på den svenska marknaden. Det fanns ingen rikstäckande lågpriskedja för herrkläder. Cubus ska konkurrera med etablerade svenska jättar som Lindex och H&M inom segmentet barn, dam och herr.