23948sdkhjf

Säg inte nej till nya kunskaper och idéer

Ikea och H&M ligger i topp bland favoritarbetsgivare hos unga akademiker med ekonomisk inriktning. Högt på listan hittar vi också Ica samt andra företag som jobbar mot handeln, exempelvis Arla Foods, L'Oréal och Unilever. På motsvarande lista för IT-akademiker ligger Ikea fortfarande överst, före IT-företag som Microsoft, Ericsson och IBM. Även här återfinns flera handelsföretag, Ica innehar femtondeplatsen och H&M stoltserar på plats 26. På tekniklistan är Ikea än så länge ensamt handelsföretag men med en tredjeplats som inte skäms för sig.

Universum Communications årliga undersökning om önskearbetsplatser hos "nästan nyutbildade" akademiker visar ett allt större intresse för handelsföretagen. Äntligen börjar handelns insatser för samarbete med utbildningsvärlden ge resultat, handelsyrkena får nu den status som de förtjänar. För bara tio år sedan var andelen högskoleutbildade inom detaljhandeln 10 procent, i dag är det drygt 15 procent. Inom partihandeln är siffran högre, 21 procents högskoleutbildade för tio år sedan har ökat till nära 25 procent i dag. Inte bara på akademisk nivå, utan också i gymnasieskolan och på de så kallade KY-utbildningarna är handelns engagemang stort. Att vara med och skapa spetskompetens inom handelsyrken är ett utmärkt sätt att höja statusen och öka intresset för handelssektorn på alla nivåer. Ändå tornar ett litet orosmoln upp på handelns klarblå himmel. Det är den enskilda inställningen hos flera av de stora handelsföretagen som inte alltid verkar rimma med branschens övergripande mål. Vissa företag ställer sig kallsinniga till att hålla dörrarna vidöppna för nyutexaminerade akademiker. I stället satsar man på medarbetare som har "gått den långa vägen", och som blivit stöpta i den form som företaget en gång har designat. En form som säkert är väl genomtänkt och har många fördelar men som ändå riskerar att kväva nytänkande och entreprenörskap. Och som i värsta fall kan tvinga de utbildade, handelshungriga karriäristerna, att välja andra branscher. Att ge alla som vill möjlighet att utvecklas inom handeln, både de som kommer utifrån med nya kunskaper och idéer och de som genom interna kurser och vidareutbildning, måste vara det mål som vi nu ska jobba mot.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078