23948sdkhjf

Det farliga glappet mellan personalen, cheferna och visionen

Under arbetet med boken ”1000 tips om att sälja mer i din butik” ställde vi massor av frågor till över 700 butiker. Vi letade efter vanliga problem som boken kunde servera lösningen på. Det som förvånade oss mest var att många av de stora kedjornas marknadschefer svarade så konstigt på frågorna, skriver Stefan Ekberg i sin krönika.

När vi frågade om vilka problem de helst skulle vilja ha lösningen på om den kom serverad i bokform, svarade alldeles för många att de inte visste (förutom det självklara att de ville sälja mer). En vd för en av Sveriges största butikskedjor sa helt enkelt att ”Jag kan inte svara på det, jag är ingen butiksmänniska”. Den självklara motkommentaren (som jag svalde) skulle ha varit ”Det kanske du borde bli”. Och varför det? Ett självklart svar skulle till exempel ha varit att personalomsättningen i många butiker är ett problem. Många av de anställda vi frågade såg jobbet som ett genomgångsjobb eller som något tillfälligt. Få såg någon direkt karriärmöjlighet. DING DONG klämtar varningsklockan. ”Det är svårare än någonsin att hitta människor som vill ge service till andra” – ropas det från publiken. Men jag tror inte att det är sant. Medan dokusåpor och andra samhällsinfluenser ropar att det är förnedrande att vara en bra medmänniska vet de flesta av oss att det bara är en liten del av mänskligheten som verkligen är sådana. Människor går igång på samma saker som alltid. Man vill hitta sin plats här i livet. Man vill bli älskad, göra nytta och känna sig behövd av andra. Butiksjobb har av tradition låg status. Man kan höja den statusen på många sätt. Och du måste göra det. För du kan ha rätt produkter till rätt priser och befinna dig på rätt plats och det går ändå åt skogen för att du snålar med det som motiverar personalen att göra sitt bästa. Insidertips direkt från de butiksanställda som vi pratat med: Belöna dina anställda för goda insatser med ord, handlingar och reda pengar. Insidertips från författarna till boken: Gör dig av med dem som struntar i dina kunder – låt dem söka till Club Goa eller något för annars förstör de dina affärer. Stefan Ekberg Författare till 1000 tips om att sälja mer i din butik

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.446