Storpack är så ute. Så 90-tal!
En orsak till det är att fetmaepidemin sätter hård press på livsmedelsindustrin. De överviktiga känner sig lurade till överkonsumtion av extrapriser och mängdrabatter. Konsekvensen blir mindre portioner och påsar, det har vi redan fått se i snabbmatsrestaurangerna i USA. En annan orsak är att konsumenterna av olika skäl blir allt mer egensinniga och individualistiska. Det visar en ny undersökning av singlar från United Minds. Ensamhushållen är många och tycks bli allt fler, vilket skapar utrymme för självständighet i matbutiken. Dessutom följer smak och preferenser med in i nya civilstånd, så oavsett om vi är singlar eller inte enligt SCB, är vi ”mentala singlar”. Vi vägrar byta smörförpackning eller juicesort bara för att vi flyttar ihop med någon. Det får helt enkelt bli lite trängre i kylskåpet, för vi tänker inte kompromissa. Sen har vi ju också de nya familjerna med plastmammor och låtsassyskon och barn som flyttar varannan vecka. Även där vill alla ha kvar sina privata yoghurtrutiner. Föräldrarnas ständigt dåliga samvete ger barnen alltmer makt - klart att grabben ska få honungsyoghurt om det är vad han vill ha! Familjeyoghurten får stanna kvar i butiken. Detta ökar behovet av mindre förpackningar, som inte riskerar att ruttna bort i kylskåpet när den aktiva ”singeln” är ute på kvällskurs och after work eller när kidsen är hos familj nummer två. Därför ska den som vill sälja till morgondagens konsument strunta i rapporterna om Nettos framgångar och i stället tänka smått, eller snarare individuellt. Priset är en viktig drivkraft, men smak och personlighet är viktigare. Storpack, javisst, men då med tio olika sorters färdigrätter – INTE tio köttfärspiroger. Sånt är så Kärnfamilj. Så 1900-tal. Så ute! Carolin Dahlman Journalist