23948sdkhjf

Svag julhandeln sänkte Brio

Förlust under fjärde kvartalet. Försäljning av verksamheter räddar helåret från röda siffror. – Leksakshandeln genomgår strukturomvandlig, säger Brios vd.

Leksakstillverkaren Brio presenterade igår sitt bokslut. Helåret 2004 resulterade i en vinst efter skatt på 60,3 Mkr vilket kan jämföras med en förlust under 2003 på 200,1 Mkr. En stor del resultatförbättringen härrör från försäljningen av olika verksamheter, som till exempel Brio Educational. De avyttrade verksamhetsområdena beräknas förbättra resultatet med 239,5 Mkr. Nettoomsättningen under 2004 uppgick till 1 165,5 (1 595,7) Mkr. Det är en minskning med 27 procent. Fjärde kvartalet med den viktiga julhandeln slutade i förlust. I likhet med övrig leksakshandel backade Brios försäljning som uppgick till 413,1 Mkr (577,1). Det är en minskning med 28 procent. Resultat efter skatt uppgick till minus 124,4 Mkr (- 93,0). - Det pågår stora förändringar i leksaksbranschen. Både utbud och efterfrågan blir känsligare för trender, samtidigt som köpbeteendet hos kunderna förändras. Den traditionella leksaksbutiken har fått ökad konkurrens av stormarknader, butikskedjor och bensinstationer, skriver Brios koncernchef Thomas Bräutigam i en kommentar till bokslutet. Under 2004 har Brio initierat ett sparprogram som bland annat inneburit försäljning av verksamheterna Lek och Lär och Plasto och att tillverkningen flyttats utomlands. I somras gick Proventus in som ny huvudägare. Briof köpte också den resterande halvan av ENG, European Nursery Group, varifrån man också hämtade sin nye vd. Leksakshandeln backade 2005-01-28 Ny vd på Brio 2004-12-15 ”Vi säljer av butikerna sakta men säkert” 2004-10-27

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079