Var beredd på positiv kris
De grupper som normalt lyckas bättre vid kriser är dels sådana som varit i en kris själv och dels sådana företag/organisationer som har sådan verksamhet som gör att de måste utgå från att kriser kan komma att hända, till exempel SAS. Övning och förberedelser är kärnan i krisberedskap. Alla kriser är inte negativa, det finns också mycket positiva ”kriser” som alla längtar efter och vet kommer. Jag tänker till exempel på högsäsongsperioder inom detaljhandeln. Alla vet att det krävs mycket planering och okonventionella lösningar för att få till logistik, kampanjer, bemanning och en ständigt fräsch butik. Självklart är också att ju bättre förberedelser desto bättre resultat. När jag besökte Panduro Hobby - butiken på Kungsgatan i Stockholm såg jag ett fint diplom som satt strategiskt så att kunderna skulle kunna se: Årets Butik 2004 i högsäsong. Tävlingar är bra, det har de flesta. Jag blev nyfiken på uttrycket ”i högsäsong” och kontaktade Panduro. Panduro belönar enbart förberedelserna inför högsäsong när man utser Årets Butik inom kedjan. Verklig försäljning vägs ej in. Det är första gången jag mött någon som så konsekvent premierar just förberedelserna. Under november besöker bland andra försäljningschefen samtliga butiker för att tillsammans med butiken ta del av deras förberedelseplaner och hur butiken står rustad att ta emot decemberanstormningen av kunder. Årets Butik utses redan i månadsskiftet november/december. Följer vi de enkla företagsekonomiska reglerna om att fokusera på framgångsfaktorer inom olika områden och bland dessa styra, mäta och utveckla dessa blir det egentligen ganska självklart. Peter Panduro säger: ”Planeringen och hur väl rustad en butik är inför en högsäsong är helt avgörande för att nå framgång när väl den verkliga säljperioden är där, därför väljer vi att premiera detta – och inte verklig försäljning, i praktiken blir den mycket bra hos en butik som är väl förberedd”. Noggranna förberedelser är grunden för att nå bästa resultat både vid positiva och negativa kriser. Mats Wallin Vd Ymer Reklambyrå