I huvudet på Bergendahls
Etableringen av City Gross i Kungens kurva och Eko i Länna för två år sedan, och att Vivo Stockholm har valt Bergendahls som leverantör, har medfört att Bergendahls allt oftare nämns som ett fjärde block vid sidan om de tre stora. År 2003/2004 var nettoomsättningen fem miljarder, men under innevarande verksamhetsår beräknas omsättningen att stiga till omkring sju miljarder. – Detaljhandeln är motorn i Bergendahlsgruppen, framhåller Spiros Mylonopoulos. Företagsgruppen äger tre detaljhandelskedjor, AG:s, med sjutton dagligvarubutiker i Skåne, Eko, med tio specialvarubutiker, och fem City Gross. Bergendahls har också en grossistverksamhet som levererar till omkring 200 fria kunder över hela Sverige. – Partihandel ska inte vara en vinstmaskin i sig, utan ett stöd för detaljhandeln. Bra inköpare och effektiv logistik gör att grossisten kan sälja billigt till handlaren, som därigenom kan ge sina kunder bra erbjudanden, volymerna ökar och partihandlaren säljer mer. City Gross toppar Hypermarketbutikerna City Gross har bäst intjänandeförmåga av Bergendahls koncept, och de är en förutsättning för expansionen utanför Skåne. Fortfarande är City Gross i Hyllinge Sveriges största dagligvarubutik. City Gross i Rosengård och i Kungens kurva som omsätter 400 respektive 500 miljoner hör också till de största. – De etableringarna har uppfyllt förväntningarna med råge. Specialvarukedjan Eko har också en bra framtid. Nu stramar vi upp sortimentet. Eko i Hyllinge har slagits ihop med City Gross, men annars står Eko bra för sig själv. Omprofilerat AG:s AG:s har varit till större bekymmer, allivsbutiker är hårt trängda. – Vi har omprofilerat AG:s, höjt kvaliteten, satsat på matglädje, och stoppat den negativa utvecklingen. Nu går AG:s riktigt bra. Men det är Eko och City Gross som expanderar över Sverige. Den sjätte City Gross öppnar i Växjö i vår, och nästa år siktar Bergendahls på att öppna ytterligare en City Gross i Stockholmstrakten. – Vi har tagit det lugnt med Stockholm sedan vi etablerade i Kungens kurva 2003. I år har vi fullt upp med att ta hand om Vivo och en rad andra fria kunder som sökt sig till oss. Bergendahls partihandelsverksamhet uppmärksammades i höstas, då Vivo Stockholm hoppade av samarbetet med Axfood, för att i stället ingå avtal med Bergendahls. Axfoods ledning kallar leverantörsbytet för avtalsbrott och hotar med juridiska motåtgärder. – Axfoods agerande är ovärdigt ett börsföretag. De visar dålig respekt för kunder, konkurrenter och de spelregler som gäller för ett fritt näringsliv, säger Spiros Mylonopoulos. EMV tillför inget – Avhopp från större kedjor är en naturlig följd av att konceptstyrningen blir allt hårdare. Vi ser inte handlare med individuella behov som jobbiga. Vår partihandelsorganisation är uppbyggd för att kunna hjälpa dem att tillfredsställa sina kunder. EMV gynnar inte konsumenten. Det är osäkert om handeln egentligen tjänar på det, säger han, men han går inte i bräschen för någon anti-EMV-rörelse: – Generiska EMV slår ut mindre leverantörer, och tillför ingenting. Men man ska aldrig säga aldrig. Utomlands finns intressantare modeller än i Sverige. Bergendahls är populära hos leverantörerna. – Vi har inte samma volymer och får inte samma mängdrabatter som de stora, men vi arbetar väldigt mycket med leverantörernas egna kampanjer. På så sätt håller vi prisnivån i våra butiker nere, och kan ge våra fria kunder bra priser. Systerbolaget Glitter I höstas köpte familjen Bergendahl Sven-Axel Svensson Holding AB. Bolaget, som äger den expanderande modeaccessoarkedjan Glitter, blev systerbolag till Bergendahlsgruppen. Lite verksamhetsfrämmande kan tyckas, men Bergendahls vd säger lugnt att det finns samordningsfördelar. – Shop-in-shop-lösningar i Eko-butiker är en idé vi diskuterar. Röster om Bergendahls Peder Larsson, etableringschef Ica: – Bergendahls är en liten konkurrent som vi har respekt för. Det är inte så många Icahandlare som hoppar av för att anlita Bergendahls som grossist men visst förekommer det. Anders Nyberg, etableringschef Axfood: – Vivo har tecknat avtal med dem, vilket naturligvis stör oss och vi agerar för att minimera skadan, dels genom att köpa Vivobutiker, dels genom att inleda en juridisk process mot Vivo för avtalsbrott. Glenn Ericsson, föreningsledare Kristianstad – Blekinge konsumentförening: – Intressant att se hur de hanterar konflikten mellan att vara grossister och samtidigt sälja samma saker så billigt i egna butiker. De tjänar ju pengar i partihandelsledet. Så småningom kan handlarna börja tycka att de betalar för dyrt.