Herr Sverige nästa
Ansiktsbehandling och smink är inte längre bara en grej för kvinnor. Idag är också helt vanliga snubbar fåfänga och egofixerade. Design, märkeskläder och skönhet ger en medveten manlig identitet. Den metrosexuelle mannen går på gym, rakar bröstet och fixar ögonbrynen med pincett. Just nu är trenden mycket stark i Sverige. Under 2005 kommer Dorian Magazine, en webbtidning om mode för killar, och nyligen lanserades Grooming där grabbar kan köpa skönhetsprylar på nätet. I vår släpps modemagasinet King. Fåfängan breder ut sig. Fler och fler män bantar med Viktväktarna och går på spa. Unga killar lägger ner mycket mer pengar och tid på att fixa hår, magrutor och hy än vad deras pappor någonsin gjort. Än så länge är dock Q 10 och antioxidanter fortfarande en tjejgrej. Killar handlar främst enklare prylar, som deo, duschcreme och rakhyvlar. Men vad händer sen? Det brukar ju vara grabbarna som är tekniknördar, som kan rabbla bruksanvisningen på varje elstyrd pryl i hemmet. När allt fler män tar ut pappaledighet har barnvagnar plötsligt fått air condition. Kommer det att bli så med cremer och kläder också nu, i vår metrosexuella tidsålder? Blir strukturen på tyget i t-shirten mer avancerat? Får vi mjölk med anti-dry-egenskaper? Massage i tunnelbanesätet? Män har mer makt i samhället och brukar få sin vilja igenom. Därför kanske plastikkirurgi blir en vanligare löneförmån. I alla fall blir det säkert avdragsgillt att spruta in botox bland rynkorna. Killar brukar ju också vara mer tävlingsinriktade. Därför kan nedlagda Fröken Sverige nu bli Herr Sverige. Vem vet? Men även om män är fåfänga kommer de aldrig att bli ”kvinnor”. Blir vi alltför lika vrids trenden. Antingen blir männen åter macho skogshuggare av den gamla skolan, med hår på bröstet och Jan Guillou som idol. Eller så blir vi kvinnor mindre ”kvinnliga”, utkonkurrerade av männens växande badrumshylla. Oavsett är utrymmet för produktutveckling gigantiskt. Skönhet blir hi-tech. Yta blir status. Mjukt blir hårt. Carolin Dahlman Journalist