23948sdkhjf

Optimerat sortiment ökar vinsten

- Det är dyrt med hyllvärmare, för de tar plats från bästsäljarna, säger Hans C Nilsson, vd för detaljhandelskonsulten Space-it Scandinavia, som utvecklat ett system för att optimera butikernas hyllplanogram. Han tar reda på hur mycket varorna säljer i förhållande till hur mycket plats de tar i butiken. Receptet är hämtat från Wal Mart, som byggt en stor del av sin framgång på att varenda butik kedjan är anpassad efter den lokala marknaden.

Kunder köper gärna mer av varor som de redan köper mycket av. Om de populära varorna tar slut i hyllan ger det kraftig bad-will för butiken. Därför behöver butiksägaren veta exakt hur mycket som går åt av varje vara, för att kunna bereda just så mycket plats som behövs. - Hur mycket som går åt skiljer sig kraftigt mellan butiker i olika områden. Därför tror jag inte alls på de stora svenska dagligvarukedjornas modell att centralt bestämma vilka varor som ska finnas i butikerna, säger Nilsson. Han har funnit att i en del butiker tar vissa typer av bröd slut direkt, medan sillen har ytterst liten omsättning. På andra håll är det svårt att få sill och färskpotatis att räcka till. Mätningar i ordinära butiker ger häpnadsväckande resultat: Av 9 613 varor som skannades i en butik hade 932 varor ingen försäljning alls under mätmånaden fastän de tog upp 4,7 procent av butiksytan. 2 237 varor såldes för under 100 kronor. Dessa varor tog sammanlagt upp 8,4 procent av butiksytan. Intäkten, det som Hans Nilsson kallar marginalbidrag, var bara 895 kronor per kvadratmeter butiksyta. - Om ytan i stället tagits upp av grejer som säljer normalt, skulle marginalbidraget varit 3 473 kronor. Handlaren förlorar således stora summor på att inte optimera sortimentet, säger Hans C Nilsson, som menar att en mer effektiv användning av butiksytan kan medföra försäljningsökningar på 10 procent, marginalförbättringar med 2-5 procent och en förbättring av det ekonomiska resultatet med 250 kronor per kvadratmeter samtidigt som kunderna blir nöjdare. - Det är det bästa sätt jag kan tänka mig att möta konkurrensen från de nya lågpriskedjorna, säger han. Läs mer om hur en stor svensk dagligvarubutik anpassar utbudet efter kundefterfrågan i Dagens Handel nummer 1, 2005 - ute på fredag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069