Anställ invandrare
Företagen i Sverige har inte tagit reda på vilka grupper av invandrare som lever och bor i Sverige och hur olika dessa grupper är, utan har helt enkelt valt att se dem som en homogen grupp. Men de är ingen homogen grupp! Vi har idag över en miljon invandrare i Sverige, närmare bestämt 1 078 075 personer från 206 olika nationaliteter och alla bor inte i Rosengård, Hammarkullen eller Rinkeby! Att se invandrare som en grupp är en kraftig generalisering som missar viktiga demografiska variabler såsom språk, kultur, religion, utbildning, familjestruktur och boende. Krävs kunskap För att förstå vilken potential personer med utländsk bakgrund utgör i form av köpkraft krävs kunskap och insikt om vilka faktorer som påverkar deras köpbeteende. Ett exempel är att religionen påverkar hur och när konsumtionen av till exempel mat och kläder sker. För många grupper är vare sig jul eller påsk en stor konsumtionshelg. Hundratusentals människor i Sverige firar till exempel Eid al Fitr, den muslimska helg som följer på fastemånaden Ramadan som i år ägt rum under oktober och november. Eid al Fitr firas med mat, fest och presenter. Ska företag i Sverige lyckas öka försäljningen till kunder med annan etnisk bakgrund gäller det att ta reda på hur, när och vad dessa konsumerar. En majoritet av våra kunder är invandrare och de utnyttjar vår tjänst "Betalningsöverföring" för att skicka pengar till anhöriga i sitt forna hemland. Enligt en artikel i tidskriften Newsweek tidigare i år kan de som utvandrat stå för omkring 15 procent av landets BNP och är därmed utvecklingsländernas mest tillförlitliga inkomstkälla. Genom att lyssna på våra kunder har vi byggt upp detaljerad kunskap om olika invandrargrupper och bland annat hur deras kultur och religion påverkar deras köpvanor, vilka medier de konsumerar och deras språkpreferenser. Aktiva i föreningar Föreningslivet är väldigt livskraftigt i Sverige och många svenskar med utländsk bakgrund är också aktiva i olika föreningar. Vi har kontinuerliga kontakter med lokala invandrarorganisationer, sportklubbar och intresseföreningar. Dessa kontakter ger oss information om hur våra kunder tänker och interagerar och vad de kräver av oss som leverantör av tjänster. Vi väljer också samarbetspartners som förstår kundernas kultur och språk. Om det svenska näringslivet med trovärdighet ska kunna hävda att det vill främja mångfalden i det svenska samhället måste dess företrädare skaffa sig kunskap om olika invandrargrupper och deras skilda preferenser. Anställ invandrare Vi måste också ta tillvara den kunskap och kompetens som finns hos enskilda individer med utländsk bakgrund och det självklara sättet att göra det är att anställa invandrare. Detta är första steget mot insikten att gruppen invandrare är en i högsta grad heterogen grupp med en otrolig potential i flera bemärkelser däribland köpkraft. Per Karlströmer Nordenchef Western Union