Rekorddygn på Ge-kås
Boris Lennerhov vd för Ge-kås i Ullared förklarar att företagets framgång beror på tre faktorer: - Lågpris, ett brett utbud av varor i bra kvalitet, och att det är en happening att komma hit. Han guidar runt i varuhuset, 20 000 kvadratmeter butiksyta, och tre gånge så stora ytor för lager, kontor och andra funktioner. Det är torsdag eftermiddag i mitten av årets toppförsäljningsperiod, 15 september - 15 november. 4 000 kunder fyller sina varukorgar med vinterjackor, barnkläder, husgeråd, hemelektronik, kemtekniska varor och annat. Det är en kombination av vinterekipering och julklappshandel. Butikspersonal fyller på hyllorna kontinuerligt. - Det får aldrig se utplockat ut, säger Boris Lennerhov. Därför är 500 anställda i tjänst hela tiden. De första börjar klockan sex och de sista går hem vid niotiden på kvällen. Ge-Kås har totalt 850 anställda. 36 pallar last varje kvart I genomsnitt kommer en lastbil med 36 pallar last till Ge-kås varje kvart under dagen. Allt ska packas upp och fyllas på. - När det är så här högt tryck omsätts hela butikens innehåll på två dagar. Då gäller det att personalen jobbar när kunderna är i butiken, och att alla arbetar hårt utan att bli stirriga. Som chef måste jag behålla lugnet, även om saker går snett. Tyst rum på rasten Ge-kås är inrättat för att både personal och kunder ska orka med det höga tempot. För personalen finns en rad friskvårdsfaciliteter och ett tyst rum, Andrummet, här man kan dra sig tillbaka på rasten, läsa tidning eller bara slappna av. För kunderna är det välförsett med toaletter som städas varje timme, och det finns två fik, där de kan pausa under shoppingrundan. Ge-kås äger också en camping. - För ett par år sedan köpte vi Ullareds camping, som vi inte tyckte erbjöd den rätta komforten. Vi har rustat den ordentligt, men håller lågpris även där. Syftet är inte att göra vinst på den, utan att underlätta för kunderna. Nu är den Sveriges mest välbesökta. Det finns 350 bäddar i stugor och 350 husvagnsplatser, och det brukar vara fullbokat nästan alla helger på året. Nu fortsätter vi att bygga ut. Ge-kås brukar mäta kundnöjdhet när det är som mest kunder i butiken, och resultaten är genomgående positiva, trots köer.