Lagerfeldsuccén ger H&M mersmak
H&M hade räknat med att plaggen skulle räcka i åtta till tio veckor, men redan under den första helgen hade hälften av plaggen sålts. En miljon Karl Lagerfeld-designade festplagg till ett värde omkring 300 miljoner fördelades mellan de 500 störs-ta H&M-butikerna. När butikerna öppnade klockan tio fredagen den 12 november var köerna långa, och i många butiker var den första sändningen slut efter omkring en timme. - På lördagen fick butikerna nya sändningar, och under påföljande vecka har det skickats plagg från platser där intresset varit lägre, till storstäderna där intresset varit högst, säger Carl-Henric Enhörning, som räknar med att hela kollektionen kommer att vara slutsåld på två veckor. Redan innan plaggen hade tagit slut i butikerna dök det upp annonser i storstadstidningar och på internet, där plagg ur kollektionen bjuds ut till dubbla priset eller högstbjudande. - Det är roligt och smickrande för oss att intresset är så stort. Ett smolk i bägaren har varit uppmärksamheten kring den tidningsintervju i tyska Stern där Karl Lagerfeld vädrat missnöje med samarbetet. - Jag har läst originalartikeln, och den är i huvudsak positiv. Lagerfelds kritik är hovsam och beror nog på att han fått fel information, och så har detta förstorats upp i svenska medier, säger Enhörning. Det är säkert inte sista gången H&M genomför en liknande satsning, men ännu går de inte ut med konkreta planer. - Nu ska vi utvärdera den första kampanjen. Totalt sett har det gått mycket bra, men mycket kan göras bättre, säger Enhörning.