Vivo öppnar saluhall
Vivo Matpressen på Kungsholmen i Stockholm återinvigdes igår efter en tids ombyggnad. Säljytan ökade från 500 till 1 830 kvadratmeter och sortimentet från 9 000 till 12 500 artiklar initialt, berättar Vivos butiksutvecklingschef Magnus Ros. I den nya butiken har man satsat på bildkommunikation: stora bilder på olika maträtter visas i samband med varorna man vill sälja. - Varje Vivobutik är anpassad till omgivningen, säger Ros. I närheten av den här butiken bor många unga, så vi har satsat på färskvaror, bland annat med en saluhall. Men bildkommunikation är något vi kommer att använda mer av i alla butiker. Vivo har idag inga planer på att lansera ett lågpriskoncept för att möta konkurrensen från nya aktörer - Vi kommer inte att lansera någon lågpriskedja med 1 000 artiklar som Lidl eller Netto. Men vi har olika butiker med olika prisfokus. Våra minsta butiker har ett sortiment på 6 000 artiklar, säger Ros. Handlare i Vivo Matpressen är Lars Thelin, som drivit butiken sedan 1977. En trappa upp, med utsikt över saluhallen, flyttar Vivo Stockholms huvudkontor in den 15 april.