Karaokemaskin på många önskelistor
Julhandeln står generellt för en fjärdedel av årsförsäljningen för leksakshandeln. Branschen hade goda ökningar 2003, vilket kan ha gett ett bakslag i år då försäljningen har varit sämre. - Det är svårt att öka runt tio procent varje månad i flera år i rad, säger Lena Hedö, vd för Sveriges leksakshandlares riksförbund. Helåret i fjol ökade branschen 8,6 procent i löpande priser. Även början på 2004 började bra men i april, maj och augusti backade branschen. Ingen produktnyhet Delvis tror Lena Hedö att det beror på att branschen i år inte har haft en lika stark produktnyhet som snurrorna, Beyblades, var i fjol. - De hade ett lagom pris och köptes inte enbart om någon fyllde år eller till jul. Lena Hedö hoppas ändå på en god julförsäljning i år. Storsäljare kan bli en musikmaskin, karaoke, som även var på många önskelistor förra året. - Framför allt tror vi på de lite dyrare modellerna där man kan se sig själv på tvn och där flera kan sjunga samtidigt. Sedan har vi ett par interaktiva djur som heter For real friends som redan säljer väldigt bra och spelkorten Yu-gi-oh som är ett slags uppföljare till Pokémon.