Handeln betalar dyrt för betalning
En ny undersökning från Handelns utredningsinstitut, HUI har bland annat kartlagt kostnaderna för att hantera olika betalformer. Svensk Handel, Föreningssparbanken och Sveriges Hotell- och restaurangföretagare, SHR, har tillsammans beslutat att ta reda på mer om kostnader för kort- respektive kontantbetalningar. Undersökningen bygger både på fallstudier och på enkäter med säljföretag i olika branscher. Studien visar något överraskande att det är billigast att hantera kontanter i kassan. För dagligvarubutiken är det ungefär dubbelt så dyrt när kunden betalar med kort. När det gäller sällanköpshandeln varierar kostnaderna mycket beroende på om man har integrerad eller fristående dubbelkvittoterminal. Men i båda fallen blir det billigare när kunden betalar med kontanter. Det kan vara enkelt att dra slutsatsen att handeln nu ska sluta satsa på kort som betalningsmedel. Handeln och bankerna har tidigare jobbat hårt för att få bort de dyra och opraktiska checkarna. Men kan det vara att gå åt rätt håll att få kunderna att betala mer med kontanter? Nej, det är nog ingen som tvekar över att det är korten som är framtidens betalningsform. Kortbetalningar är bekvämt, både för kunden och för butiken. Och inte minst viktig är säkerhetsaspekten, ju mindre kontanter desto mindre risk för rån och svinn i kassan. De butiksanställdas trygghet är något som man inte kan sätta en prislapp på. Det kan man däremot göra på bankernas avgifter. Så länge butikerna tvingas betala både fasta avgifter och en rörlig del, så kommer kostnaderna att fortsätta att vara höga. Om vi inte ska tvingas tillbaka till kontantsamhället måste banker och kortföretag ta sitt ansvar och ge handeln bättre villkor för korthanteringen. Ytterligare ett problem är alla kunder som använder korten för betalning av småbelopp. Nära en tredjedel av de tillfrågade konsumenterna i undersökningen säger att de betalar småköp under 100 kronor med kort. Det är en verkligt dålig affär för handeln. För många butiker är det en ren förlustaffär. Här gäller det att utveckla tekniken och hitta smidiga lösningar också för mindre köp. Försöket med Cashkortet slog aldrig väl ut, men här torde finnas insamlade kunskaper och erfarenheter för att utveckla ett mer smidigt och framför allt accepterat betalsystem. Vi ser fram emot den dag en undersökning om olika betalningsmetoder visar att kontanter har en sådan obetydlig andel att de inte ens finns med