Wilh. Sonesson köper Friggs
Idag meddelar egenvårdshandlaren Wilh. Sonesson att man köper kosttillskotts- och hälsolivsmedelshandlaren Friggs av Semper för 170 Mkr. - Friggs är ett starkt och välkänt varumärke och förvärvet stärker vår ställning på den växande egenvårdsmarknaden, speciellt inom dagligvaruhandeln. Vi ser stora synergieffekter inom produktion och försäljning och räknar med att kunna öka vår marknadsandel väsentligt, säger Bo Håkansson, vd på Wilh. Sonesson. I dag är Friggs marknadsledande i Sverige kompletterat med en bra marknadsposition i Finland och en nyligen gjord lansering i Norge. Friggs har ingen egen produktion utan samarbetar med Vitamex som nyligen även det köptes av Wilh Sonensson. Nu bildas en ny division med en beräknad omsättning på 250 Mkr, och man räknar med stora synergieffekter. Friggs omsatte 196 Mkr för brutet räkenskapsår 2003/2004 och hade ett rörelseresultat (EBIT) på 22 Mkr. För att finansiera köpet kommer Wilh. Sonessons ledning att kalla till extra bolagsstämma och föreslå en nyemission.