23948sdkhjf

Kappahl större än H&M

Enligt GFKs senaste mätning har Kappahl en större andel av den svenska klädmarknaden än H&M.

Marknadsundersökningsföretaget GFK som mätt klädhandeln under det senaste året har kommit fram till att Kappahl har störst marknadsandel i Sverige. Detta före Lindex, H&M Dressmann, JC och MQ. Förändringarna i toppen ligger dock inom felmarginalen, säger Karin Itzel, projektledare på GFK. - Det vi kan säga med säkerhet är att kedjorna är ungefär lika stora men jämfört med några åt tillbaka har Kappahl haft en positiv utveckling medan Lindex och H&M står och stampar, säger Itzel till Dagens Industri. I GFKs undersökning har man exkluderat Rowells och kosmetik ur H&Ms försäljning, något som HUIs detaljhandelsanalytiker Carl Eckerdal ställer sig frågande inför. - Om man väljer att plocka ut vissa varugrupper ur försäljningen kan man få fram resultat som vi inte är vana vid att se, säger Eckerdal till DI. Andel av den svenska klädmarknaden Kappahl 7,8 (7,2) procent Lindex 7,7 (7,7) H&M 7,3 (7,5) Dressmann 4,0 (3,5) JC 2,8 (3,2) MQ 2,4 (2,0) Källa GFK

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063