23948sdkhjf

Otydlig smsreklam förbjuds

Marknadsdomstolen har i en dom förbjudit två företag att bedriva otydlig marknadsföring via e-post och sms. Det ska framgå att det är reklam innan man öppnar meddelandet.

De båda företagen 3-net och 3 Call har bedrivit sms och e-postmarknadsföring med meddelande som ”Hej! vill du chatta med mig?" där det inte framgår vem som skickat meddelandet eller att det rör sig om ett reklamerbjudande. Marknadsdomstolen har gått på samma praxis som gäller för direktreklam i övrigt, nämligen att "Enligt praxis skall således en konsument redan av ett ytterkuvert, utan att behöva öppna det, kunna utröna att det rör sig om marknadsföring. Motsvarande bör gälla för SMS-meddelanden och e-post." Vidare slår Marknadsdomstolen bolagen får böta 400 000 kronor om de underlåter att: "a) Utforma meddelanden så att de – utan att de öppnas – omedelbart, klart och otvetydigt kan identifieras som marknadsföring. b) Tydligt ange vem som svarar för marknadsföringen. c) Tydligt ange priset på den tjänst som erbjuds."

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078