23948sdkhjf

Framtidens köpcentrum finns i verkligheten och i datorn!

I Stockholm pågår stora utökningar av handelsytan motsvarande tio nya Täby Centrum (totalt 470 000 kvm butiksyta). Detta slår speciellt mot mindre förorts- och stadsdelscentrum som måste nischa sig betydligt hårdare för att kunna attrahera kunder i den allt hårdare konkurrensen. Lösningen är att ge människor behovstillfredsställelse inom nya områden och att också använda nätet interaktivt, inte bara som de skyltar hemsidorna är idag, skriver Mats Wallin i sin krönika.

Att bara bygga om/till på ytan i ett köpcentrum räcker inte långt. Ett exempel på en sådan kosmetisk ombyggnad är Fältöversten i Stockholm som vid millenniumskiftet var hårt nedslitet efter 30 års tjänst. I princip är det idag ”samma tråkiga centrum” men i en mer dagsaktuell tappning. I många köpcentrum arbetas det ambitiöst med öppettider, butiksutbud, dofter, ljussättning, parkeringsplatser, höjd toalettstandard och med andra mervärden. Det är bra, men det räcker inte. För mindre centrum är det enkelt att göra djupintervjuer med människor i olika åldrar och livssituationer som bor i närområdet för att få fram behov/intressen/problem/önskningar som finns hos dessa. Här gäller också att ta till sig sådant som normalt inte har legat inom ett köpcentrums arbetsområde, till exempel ickekommersiella tjänster/upplevelser/information. Resultatet blir nya aktiviteter i själva det fysiska köpcentrumet men också en stark koppling till nätet som vi ju vet attraherar människor idag som en naturlig mötesplats. Nätet kan – för att nämna något exempel - användas till bokningsservice för nya aktiviteter, discokvällar, månadens fredagsdans, tider för bowling eller laserdome, föredrag kring sådant som berör människor i närområdet, hur jag bokar festlokal, DJ, får hjälp med att arrangera fester och upplevelser osv. En anslagstavla på nätet är självklar. Med ”allt”, t ex andrahandsuthyrning, grannsamverkan mot brott, barnpassning, lathund med telefonnummer för alla tänkbara behov, från hemleverans av pizza till vvs-jour och ”jourhavande medmänniska”. Det gäller alltså att bygga ett helt nytt ”goda grannar-tänkande”, fysiskt i själva köpcentrumet och samtidigt i datorn, som bidrar till ett enklare, roligare och tryggare liv för människor i närområdet och därmed skapar samhörighet och lojalitet till sitt köpcentrum. Mats Wallin Vd Ymer Reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063