Nytt kreditkort för de allra rikaste
Det spektakulära svarta kreditkortet går under namnet Centurion och finns sedan tidigare i några tusen exemplar i en rad andra länder. Svenskarna blir först i Norden att erbjudas kortet. American Express skickar bara inbjudan till sina bästa kunder. - Det kan bli ett hundratal medlemmar till en början i Sverige, säger Peter Clason, Nordenchef för American Express. Han uppger att det under en längre tid funnits en efterfrågan från svenska kunder att få det svarta kortet: - Det är en liten men väl definerad målgrupp. De har mycket pengar men lite tid och är beredda att betala för hög service och upplevelser utöver det vanliga. Bland de väntade medlemmarna finns företagsledare, entreprenörer, mediefolk, artister och idrottsstjärnor. Årsavgiften för kortet är 20 000 kronor. Då ingår personlig service med experter på livsstil och resor. Enligt Peter Clason ska det fungera som ett globalt ”Sesam öppna dig”-kort till bland annat ett antal exklusiva restauranger och golfbanor världen över. American Express har de senaste åren kraftigt ökat sin marknadsföring i Sverige. Men någon satsning för att underlätta för fler handlare och andra att ta emot kreditkortet finns inte. - Det är inte tänkt att kortet ska fungera på kemtvätten i Årjäng, säger Peter Clason. De svenska medlemmarna blir först i världen att få sitt svarta kort tillverkat i titan. Kortet väger därför cirka tre gånger mer än ett vanligt plastkort. Den hårda metallen innebär också att kortet inte kan klippas sönder om kortägaren skulle tröttna på sitt medlemskap.