INGA SKYLTAR!!!
Man kan inte bygga en butik efter den procent av kunderna som är rättshaverister, som river upp förpackningar, som provsmakar av maten i hyllorna, som provar kalsonger. • Endast kundtoalett! • Rör ej! • Ingen mat och dryck i butiken! • Endast kundparkering! • Prova inte själv- invänta personalen! • Bygg inte varuberg! Gör inte si. Gör inte så. ”Handla inte här” kan de lägga till eftersom vad de egentligen säger är att kunderna är besvärliga typer som bara ställer till det. Jag ser framför mig hur personalen sitter i kafferummet och irriterar sig över alla som öppnar förpackningar. ”Det får vara stopp med det här nu!” Och så skriver de en skylt, klart irriterade över alla idioter till kunder som inte fattar någonting. Problemet här är naturligtvis att de 99 procent av kunder som inte river upp förpackningar känner sig illa till mods av tonen i meddelandet. Budskapet är att alla kunder är misstänkta. Alla är knarkare och äckliga typer som kommer in för att låna toaletten och skjuta i sig en spruta eller är oansvariga mammor som släpar in barn med rinnande chokladglassar bland ditt vita linne. Och missförstå mig rätt. Jag VET att alla de här skyltarna har ett vettigt skäl och en logisk förklaring – FÖR DIG som varje dag ser konstiga beteenden i butiken. För de flesta kunder däremot kan det däremot vara tvärtom. Ibland hjälper det att bara ta bort utropstecknen, de som bara visar hur arga ni är på folk som inte beter sig. Det kan också vara en bra idé att formulera om skyltarna så att de känns trevligare. Istället för att ha en uppfostrande skylt med att kunderna ska lägga varorna med märkningen mot kassören. Skriv. ”Vi ger dig snabbare service om du lägger märkningen mot kassören.” Kunden struntar inte i dina arbetsskador, men det är inte något de tänker på. Kunder vill veta varför något är bättre för dem. Alltid? Alltid! Stefan Ekberg Författare till boken 1000 tips om att sälja mer i din butik