23948sdkhjf

Snart dags för något nytt

Har du också börjat tröttna på senaste årens retrotrender? Att allt ”nytt” inom mode, inredning, etcetera bara är återanvända versioner av tidigare årtiondens trender. Misströsta inte, snart är vi redo för nya stilar, innovationer och modetrender igen, skriver Joakim Norén i sin krönika.

Modetrender har ofta en förankring i större förändringar i samhället. De senaste årens retromode har till stor del sin förklaring i bristen på framtidstro efter att dotcombubblan sprack i slutet av nittiotalet. När den jublande optimismen över den nya teknikens löften förbyttes i misstro mot det nya, sökte vi oss tillbaka till tryggheten i det vi känner till väl och tycker att vi har kontroll över. Retrotrenderna visar tydligt på ett behov av trygghet i det välkända och på en distanserad och ironisk brist på framtidstro. Nu däremot, när konjunkturen håller på att vända, börjar hoppet åter att spira och vi vågar tro på framtiden igen. Under tidigare perioder av stark ekonomisk utveckling, till exempel 50-talet och 80-talet, har också modet varit mer innovativt och nyskapande. Man har vågat skapa nya stilar, mer eller mindre lyckade, utan referenser till det som har varit tidigare. Man kan redan se tendenserna till vändningen inom skomodet, där retrosneakers får samsas med alltmer futuristiska och vågade modeller. Så nu är det dags för handeln att förbereda sig på en ökad framtidstro hos konsumenterna. På 50-talet kom inspirationen och framåtandan från rymdprogrammet och USA, på 80-talet från finanshajar och Wall Street och i slutet på 90-talet från IT-nördar och Silicon Valley. Varifrån kommer det den här gången? Joakim Norén Trendforskare vid The Interactive Institute

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11