Suget efter nätmat ökar
– Det är bekvämligheten och sparad tid som lockar kunderna, snarare än priset, säger Claes Hessel, vd på Netxtra. År 1999, när internethysterin var som mest hysteriskt, startade den ena e-handelssatsningen efter den andra. Allt tal om bokslut i balans betraktades som mossigt, och var ett tecken på att man inte fattat vad den nya ekonomin gick ut på. Sedan vet vi hur det gick. År 2001 genomförde HUI en undersökning av internethandel med livsmedel. Då fann man att internet som säljkanal hade ungefär 1,7 procent av livsmedelshandeln i Sverige. – Det är en siffra man bör ta med en nypa salt, säger Johan Arnberg, nationalekonom på HUI. De flesta aktörer testade, men få finns kvar i dag. Och visst är det så. Förra våren stängde Ica sin näthandel i Sverige, och nu under hösten klappar Ica Norge igen sin. Men alla misslyckades inte. Gemensamt för de som har lyckats är en småskalig inställning, ofta i kombination med en fysisk butik. I Stockholm finns Netxtra, som är en del av Prisextra. Där kan man för första gången sedan starten 1997 visa vinst för förra halvåret. Och nu utökar man sortimentet. I dagarna kompletterar man de 5 000 dagligvarorna med 3 000 specialvaror, som kontorsmaterial, leksaker, verktyg, hus och hem och media. – Vi började småskaligt, säger Claes Hessel, vd på Netxtra. Volymerna räcker inte för en stor organisation. Hos oss är alla inblandade i processen. Även jag hjälper till att plocka varor om det är mycket att göra. Hessel beskriver sitt arbete som en jakt på kostnader och rationaliseringar av interna processer, samt att hålla hög kvalitet. – När man handlar på nätet överlåter man åt någon annan att välja tomater. Så vi måste vara bättre än andra, annars kommer inte kunderna tillbaka. Familjen Lundström i Enskede har fyra barn och veckohandlar. Pappa Mats Lundström tycker att näthandeln sparar tid: – Det är perfekt att kunna handla på arbetstid. Trots det handlar familjen mest standardvaror på nätet och gör kompletteringar i vanlig butik. Tittar man i Netxtras kundvagnar ser man mycket blöjor och barnmat. Konkurrensen inom internethandeln med mat är i dag inte stor, däremot med vanliga butiker. – Vi konkurrerar även med mat på jobbet-leverantörer och fruktkorgstjänster. Kopplingen till Prisextras varumärke har hjälpt Netxtra. – Det är nog tuffare att inte ha ett känt varumärke att luta sig mot. Från i somras har man också en fysisk butik sedan man tog över en Prisextrabutik i Kungens kurva söder om Stockholm. – Det är ett hämtlager där vi plockar åt nätkunder och dit kunder kan komma och handla direkt.. Fakta: Netxtra omsätter runt 50 Mkr. Förra halvåret gick bolaget för första gången med vinst. Butiken håller 5 000 dagligvaror och 3 000 specialvaror. På måndagar när det är högst tryck på butiken arbetar 19 personer.