23948sdkhjf

Lappen i lådan

Trots en allt hårdare konkurrens bland allt man kan lägga sina pengar på, verkar många företag ha glömt bort att marknadsföra sig. Stefan Ekberg reflekterar i sin krönika över varför färgen på butiksväggen ägnas mer tanke än lappen i kundernas brevlådor.

Där jag bor finns det fem videobutiker inom 100 meter. Det finns också ett stort antal småbutiker, en kinesisk restaurang, två sushibarer och tre lite finare restauranger. Om jag går 200 meter så kan vi dubbla antalet pizzerior, lägga till en kinesisk restaurang och räkna till ytterligare fem lite finare, dyrare restauranger och massor, massor av butiker. Det råder alltså hård konkurrens. Frågan är varför jag aldrig har fått något som gör det lättare för mig att handla från någon av de restaurangerna eller butikerna. Varför har inte Pizzerian tagit fram en kylskåpsmagnet med sitt telefonnummer till exempel som skulle göra det lätt för mig att ringa just dem men också se pizza som alternativ till annan mat när jag ska öppna kylen? Varför har inte videobutiken jag upptäckte av en slump för ett tag sedan skickat något meddelande till mig om att de öppnade för ett halvår sedan? För en tid sedan gick jag förbi ännu ett nyöppnat (och folktomt) ”Café/Smörgåsbar/Pajställe”. De hade antagligen haft öppet några veckor men jag upptäckte dem av en tillfällighet, trots att stället bara ligger ett hundratal meter från min bostad. Varför hade de inte berättat för mig att de finns? Jag gillar mackor. Varför hade de inte delat ut lappar i området med något introduktionserbjudande? Hur har de tänkt? ”Jajamensan, nu ska jag starta eget företag och snart rinner pengarna in av sig själva.” Men vet du, det finns antagligen en ännu farligare bov med i det här dramat. Jag tror nämligen att de inte har tänkt alls. De har varit alldeles för förtjusta i tanken på att de nu startar sitt eget företag. De har lagt ner massor av tid på diskussioner om vilken färg de ska ha på väggarna. Den nya disken är på plats - fantastiskt vad snyggt det blev! Invigningspartajet för alla kompisar planerades och genomfördes i detalj. De fick till och med presenter och blommor och värmande önskningar om lycka och välgång av de nya leverantörerna. Men ingen tänkte på kunderna! Jag hoppas att det går bra för dem, men den luttrade tråkmånsen till marknadsförare i mig säger att den där lokalen kommer stå tom om några månader igen. Synd, eftersom det egentligen inte är så svårt att marknadsföra sig även om man har en liten rörelse. Och du måste marknadsföra dig för att lyckas. Det spelar ingen roll om du tycker att du är bäst på det du gör - om inte kunderna får veta det på ett sätt som tilltalar dem, så kan du stänga butiken direkt. Marknadsföring är att gå uppför i en rulltrappa som går neråt. Det gäller att pinna på för att komma någon vart. Den som står still åker obönhörligen neråt. Den som lägger på ett extra kol har snart nöjda kunder, en sjötomt och en ny Porsche. Stefan Ekberg Författare till boken ”1000 tips om att sälja mer i din butik”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063