23948sdkhjf

Vivo lämnar Axfood

Vivo Stockholm har tecknat en avsiktsförklaring med Bergendahlsgruppen. Inom kort väntas företagen skriva under ett samarbetsavtal som innebär att Vivo Stockholm, med början i januari 2005, successivt byter grossist och därmed avslutar ett mångårigt samarbete med Axfood.

Den planerade affären innebär att Vivo Stockholm kommer att handla varor av Bergendahls för ca 1,5 miljarder kronor om året. Varje vardag kommer 10 fullastade långtradare att åka från Bergendahls lager i Hässleholm till Vivos omlastningscentral i Tumba, söder om Stockholm. - Det är ett stort steg för oss att byta grossist men vi har bedömt det som helt nödvändigt om vi vill fortsätta att vara fria handlare. Axfoods intresse för oss har gradvis avtagit och det blir särskilt tydligt när om man ser vilka ambitioner de har. Axfood vill driva egen detaljhandel och ser helst att vi inordnar oss i något av deras butikskoncept. Det vill inte vi. Axfood satsar stort på egna märkesvaror medan vi tror mer på våra kunders valfrihet. Vi passar helt enkelt inte in i Axfoods affärsidé. För att säkerställa vår handlingsfrihet har vi utvecklat egna datasystem och en egen inköpsorganisation. Därigenom har det blivit mindre komplicerat att byta grossist, säger Hans Carlson, vd för Vivo Stockholm. För Bergendahls betyder affären med Vivo Stockholm att företagets grossistverksamhet i det närmaste fördubblas. - Avtalet med Vivo Stockholm är oerhört viktigt för Bergendahls. Under det senaste året har vi fått ca 15-20 fristående handlare som kunder. Här får vi i ett slag över 80 nya butiker. Vi ställer krav på affärsmässighet men inte på hur butiker ska vara utformade. Vi har inga egna märkesvaror utan delar Vivo Stockholms syn som går ut på att erbjuda välkända märkesvaror och låta kunderna välja, säger Spiros Mylonopoulos, vd för Bergendahls. Det framgår av ett pressmeddelande från Vivo Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.055